E-mailmarketing campagnes
Als vervolg op een direct mailing waarbij het e-mailadres van de ontvangers bekend is of is achtergelaten, kan een e-mailmarketing campagne naadloos aansluiten. Na het eerste contact op papier, benader je de doelgroep via de digitale weg. E-mailcampagnes kunnen ook de eerste benadering van een doelgroep zijn.
Personalisatie van een e-mail campagne
Afhankelijk van de database heb je al diverse informatie over de ontvangers van een mailing. Bij e-mailmarketing is personalisatie nog veel makkelijker door het inladen van verschillende velden uit een adresbestand in de e-mailmarketing software. Man, vrouw, interesses, leeftijd, je kunt overal op segmenteren of zelfs verschillende content aanbieden op basis van de gegevens die je al hebt.
Voordelen e-mailmarketing
E-mailmarketing is een van de goedkoopste manieren van online marketing. Het is een effectief medium met een breed bereik. In een nieuwsbrief kun je diverse onderwerpen kwijt met als voordeel dat linkjes naar websites, video’s en bestanden mogelijk zijn. Zo kun je veel informatie kwijt in één mailing en kunnen de ontvangers zelf beslissen of ze doorklikken of niet. Je bent in ieder geval weer in het zicht van de doelgroep.
Strategie en uitvoering e-mailmarketing
Bij een goede e-mailcampagne komt de nodige kennis kijken. Je wilt dat jouw mailing recht tussen de ogen belandt, en opvalt in een volle mailbox. Dit doe je door het zorgvuldig bepalen van een pakkende onderwerpsregel. Bij grote adresbestanden kun je ervoor om een kiezen een A/B of multivariate test uit te voeren om te achterhalen wat de doelgroep het meest aanspreekt. Ook verzending op bepaalde dagen en tijdstippen geeft bewezen meer succes.
Opvolging e-mailcampagne
Er zijn diverse mogelijkheden om een volledige e-mailcampagne uit te stippelen waarbij na de eerste e-mail verschillende trajecten doorlopen kunnen worden. Je kunt aparte lijsten maken in de database van mensen die op bepaalde links hebben geklikt en daar de strategie op afstemmen.
E-mailmarketing database
Het kan zijn dat je al een eigen database hebt en deze gegevens direct kunt gebruiken. Bijvoorbeeld door nieuwsbriefinschrijvingen of omdat je een website of landingspagina hebt waar mensen hun gegevens achter laten. Let hierbij goed op dat de mensen op de lijst zich daadwerkelijk hebben ingeschreven op een nieuwsbrief of mailing.
Zijn de gegevens verkregen uit een direct mailing actie kun je de gegevens gebruiken. Wel moet er duidelijk een mogelijkheid zijn om je uit te schrijven, dit is verplicht. De mensen die zich uitschrijven mogen daarna niet meer benaderd worden. OmegaDM kan de database ook beheren en onderhouden.
Mocht je nog niet beschikken over e-mailadressen van een campagne kunnen wij jou voorzien van een adressenlijst waarbij gesegmenteerd kan worden op regio, geslacht, leeftijd en interesses.