Waarom nog drukwerk?
Je hoort mensen wel eens zeggen dat door digitale media print zal verdwijnen. Er zijn er die zelfs zeggen dat print dood is, maar dat zijn meestal mensen die in de digitale wereld werken en er baat bij hebben dat te zeggen of jammer genoeg niet goed op de hoogte zijn. Print is allerminst dood, het is springlevend. Print is niet altijd het aangewezen communicatiemiddel meer maar er zijn nog zo veel argumenten die vóór papier pleiten. Uit onderzoek blijkt dat overdracht van complexe en uitgebreide informatie effectiever gebeurt via papier dan via het beeldscherm. Dus als u een ingewikkeld verhaal moet verspreiden, is papier nog steeds de beste keuze. “Drukwerk sluit waarschijnlijk in tegenstelling tot e-reading en tablets beter aan op iets waar het menselijk brein goed in is, namelijk ruimtelijke oriëntatie,” zegt communicatiewetenschapper Daniël Janssen.
Nu de budgetten zo makkelijk naar online communicatie verschuiven biedt een mooi ontworpen en fraai afgewerkt drukwerk opeens een nieuwe mogelijkheid om je te onderscheiden. Want wanneer heeft u onlangs nog een folder ontvangen gedrukt op een zorgvuldig geselecteerde papiersoort die goed voelt en lekker ruikt, met een perfect getypografeerde boodschap, met speciaal voor de opdracht geschoten fotografie en gebruik makend van de intensiteit en scherpte van een PMS steunkleur? En wat te denken van de vele keuzemogelijkheden van veredeling zoals vernis, laminaat, pregen, stansen, foliedruk en de vele mogelijke manieren van vouwen en binden. Voor organisaties die kwaliteit, professionaliteit en originaliteit willen uitstralen, zal deskundig en goed verzorgd drukwerk deze indruk nog meer bevestigen.
Dit stukje is niet bedoeld om u een bepaalde richting in te praten, want het gaat niet om het een of het ander. Print en digitaal kunnen elkaar juist versterken. Wat dat betreft zijn het mooie tijden voor een designer, zowel online als offline valt er veel vorm te geven.
Een print magazine bijvoorbeeld is een krachtig medium. Onlangs werden de unieke eigenschappen en de effectiviteit van het medium in kaart gebracht en werd geanalyseerd hoe print magazines zich staande kunnen houden in het digitale tijdperk.
Print magazines bieden een mooie basis voor zowel innovaties in print als online. Ook is gebleken dat print magazines een substantiële bijdrage leveren aan het vergroten van de effectiviteit van een campagne. Een print magazine is waardevol omdat de makers een heel goed beeld en vaak zelfs een duidelijk profiel hebben van de lezer. Daardoor kan de adverteerder goed bepalen of hij de gewenste doelgroep via het tijdschrift bereikt. Een magazine bevat betekenisvolle content, is een bron van inspiratie en wordt intensief gelezen, waarmee de kwaliteit van het bereik toeneemt. Tijdens het lezen van tijdschriften, doet men nauwelijks aan multitasking, zodat de volledige aandacht bij het tijdschrift is.
Verder blijkt uit onderzoek dat, in het geval van print magazines, de lezer de advertenties niet storend vindt, deze worden gezien als logisch onderdeel van het tijdschrift waardoor de reclame niet gemeden wordt, maar de lezer er eerder aandachtig kennis van neemt. “Advertising is an integral part of ervery magazine. When you buy a copy of Vogue, you expect to see fantastic ads for fantastic bags and shoes. It’s part of the experience“, aldus Spring,Chief Executive van het blad Future.
Op verschillende manieren lukt het print magazines consumenten te activeren. Als bron van inspiratie, zorgen ze voor een grotere bekendheid van producten en diensten, wat leidt tot mond-tot-mond reclame, webtraffic en zelfs aankoop. Vooral trendsetters spelen als lezer een belangrijke rol bij mond-tot-mond reclame, dat effectiever is nu het bereik via social media nog steeds toeneemt.
Ondanks dat het digitaal lezen toeneemt, blijkt dat de totale consumptie van magazine content stijgt. Uit onderzoek van Tijdschriften.nl blijkt dat 84% evenveel of meer tijdschriften is gaan lezen sinds ze ook digitaal lezen. Ruim de helft van de digitale lezers, leest digitaal andere magazines dan op papier. Bijna 10% van de mensen die op de tablet lezen, koopt ook wel eens een print magazine via de tablet. De totale tijd die men besteedt aan het lezen van tijdschriften is 94 minuten, waarvan 72 minuten van papier. Conclusie: de consument vindt lezen van papier pas echt genieten en gebruikt de digitale media vooral voor de actualiteiten en (snelle) informatie.
Een bewijs van de kracht van print is dat zelfs verschillende websites ook een print uitgave krijgen. Zo kwam een hele grote muziek nieuwssite die al 17 jaar bestaat, pitchfork.com, afgelopen jaar uit met een gedrukt kwartaalblad. En de shoppingsite Net a Porter had onlangs de grootste tijdschriftenlancering in jaren.
De reden dat websites overgaan op print is dat je het rustig kunt lezen. We krijgen het wereldnieuws en nieuws van familie en vrienden steeds vaker via de telefoon. We zijn aan het tappen en vegen en vinden het steeds moeilijker om onze smartphone weg te leggen, laat staan uit te zetten. Bang dat we zijn om nieuws te missen. Als je digitaal een langer verhaal probeert te lezen, wordt je al gauw afgeleid door een email die binnenkomt of een facebook-update. Op je gemak een boek of tijdschrift lezen is dan ook een prettig offline moment. Print verdiept en maakt op intieme wijze contact met de geconcentreerde lezer.
Als het op snelheid aankomt wint print het nooit van internet. Dus je moet het voortaan heel specifiek aanbieden. Print is een meer zintuigelijke ervaring, fotografie komt veel beter uit in druk. Je kunt veel uiteenlopende formaten toepassen en verschillende papiersoorten kiezen, mat, glanzend, met structuur, dik, dun of een combinatie hiervan. Maak gebruik van deze kenmerken en mogelijkheden en maak drukwerk meer individueel zodat je een persoonlijke relatie opbouwt met de lezer.
Onderzoek wijst uit dat het beleggingsresultaat van een campagne gemiddeld met 19% stijgt bij het toevoegen van print aan de mediamix. Het geeft een boost aan: brand awareness, advertising awareness, boodschap overdracht, een positieve houding ten aanzien van het merk en de aankoopintentie. Dus in tegenstelling tot de verwachting dat de toename van mobiele apparaten zou leiden tot waardevermindering van print blijkt dat innovaties in print en papier bijdragen aan inspiratie, emotionele betrokkenheid en zelfs directe interactie. Als je als adverteerder directe interactie wilt, kun je een QR-code, augmented reality (Layar) of Try Now aan je advertentie toevoegen. Maar je kan ook gebruik maken van de vele mogelijkheden van papier. Een mooi voorbeeld is de eetbare advertentie van Fanta die je kennis laat maken met de nieuwe smaak sinas, of de krasadvertentie van Dove die hun nieuwe geur onthult. Je kan print tegenwoordig zelfs combineren met bewegend beeld en geluid door Video-LCD-Cards in het drukwerk te verwerken.
De waarde van drukwerk zou je ook nog kunnen vergelijken met die van bioscoopfilms. Het zien van een film in het theater is een belevenis, letterlijk een uitje als je het vergelijkt met thuis een DVD op de TV bekijken. Zo is het ook met print. Informatie op internet is voor iedereen altijd bereikbaar. Het is gemeengoed en van iedereen met een vluchtig karakter. Drukwerk daarentegen, dat speciaal voor jou is gemaakt en je persoonlijk ontvangt, soms zelfs gepersonaliseerd, is als een persoonlijk cadeau. Een tastbaar geschenk dat je kan voelen en ruiken. Drukwerk voelt ook als iets blijvends.
Er zijn dus nog genoeg redenen om voor drukwerk te kiezen.
Dit artikel is geschreven en op feiten onderzocht door: ©Michel van den Boogaard van Sabel Communicatie.